W Polsce działa około tysiąca producentów opakowań, połowa to firmy o przychodach poniżej 50 mln zł rocznie. Branża jest mocno rozdrobniona i konkurencyjna.  Sprzyja to podejmowaniu większego ryzyka w poszukiwaniu klientów, co może mieć przykre konsekwencje  w postaci problemów z uzyskaniem płatności za zrealizowany kontrakt.  Z naszych systematycznie przeprowadzanych badań wynika, że około połowy mikro, małych i średnich firm doświadcza ponad 60 dniowych opóźnień w spływie należności. Niesolidność kontrahentów nie oszczędza żadnej branży. Problem zatorów płatniczych  nie jest też obcy producentom opakowań, choć jest to działalność pod wieloma względami specyficzna. Wykorzystuje różnorodne materiały, od papieru po metal, przez co w zależności od specjalizacji jest wrażliwa na zmiany cen innych surowców, ma mocno zróżnicowane technologie i bardzo szeroki krąg odbiorców i kontrahentów. Opakowania są wykorzystywane niemal wszędzie. Szeroki wachlarz odbiorców to z jednej strony czynnik niezwykle korzystny, ale może też stanowić poważny element ryzyka dla terminowego ściągania należności. Kondycja finansowa odbiorców jest bowiem często uzależniona nie tylko od ogólnej koniunktury w gospodarce, ale także od sytuacji w poszczególnych segmentach rynku, a ta może być bardzo zróżnicowana.

Widać, że ciąży to producentom opakowań i m.in. , za sprawą kłopotów ze ściąganiem należności one same nie są najlepszym przykładem solidności płatniczej.  Według Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy Biura Informacji Kredytowej  Odsetek firm z  opóźnieniami w płatnościach, wynoszącymi min. 30 dni na kwotę co najmniej  500 zł, przekracza 7,4 proc. W całej gospodarce jest to 6,1 proc. Najgorzej solidność płatnicza wypada wśród producentów opakowań papierowych, gdzie kłopoty ma niemal 8 proc., na co z pewnością nie pozostał bez wpływu notowany w 2017 r. około 50 proc. wzrost cen celulozy. A według ekspertów, wysokie ceny , a także niedobory surowca utrzymają się także z w kolejnych latach, prawdopodobnie do 2021 r. Stosunkowo najlepiej pod względem solidności płatniczej prezentują się producenci opakowań metalowych, gdzie kłopoty ma ok. 6 proc. Łączne przeterminowane płatności branży wobec banków i partnerów biznesowych wynoszą 165,2 mln zł. Średnio jedna firma ma 207 tys. zł zaległości. Nie ma wątpliwości, że spora część dłużników nie płaci swoim dostawcom, ponieważ sama nie otrzymuje pieniędzy na czas i tak rozprzestrzenia problem, tworząc zatory płatnicze. Takie sytuacje powinny być wystarczającą motywacją do większej dbałości o płynność finansową i powoli tak się dzieje. Mniejsze firmy idąc śladem banków i korporacji, weryfikują swoich klientów.  Widzimy to po wzroście liczby zamawianych w BIG InfoMonitor raportów o firmach i konsumentach. Inwestycja  w takie informacje w relacji do potencjalnych strat jest znikoma. Oczywiście ideałem byłoby, aby wszyscy przedsiębiorcy przed wystawieniem faktury z odroczonym terminem płatności weryfikowali  kontrahentów w Rejestrze Dłużników BIG, a w przypadku znalezienia negatywnych wpisów, odmawiali współpracy. Problem zatorów płatniczych zostałby znacznie zredukowany, a dłużnik czułby nieuchronność negatywnych konsekwencji. W sytuacji, gdy już dochodzi do opóźnień płatności należy pamiętać,  że przedłużające się oczekiwanie na zapłatę w większości przypadków nie ma szczęśliwego zakończenia. Ponad 60 proc. cierpliwych wierzycieli dostaje za swoje usługi czy towary tylko część zapłaty, a co dziesiąty nic. A przecież  można zareagować wysyłając do dłużnika wezwanie do zapłaty informujące o możliwości zgłoszenia nierzetelnego klienta do Rejestru Dłużników BIG. Dla wielu przedsiębiorstw chcących uniknąć kłopotów w relacjach z regularnie zaglądającymi do rejestr:  bankami, firmami leasingowymi, faktoringowymi oraz kontrahentami, jest to przekonywujący argument. Nie ma wątpliwości, że warto zadbać o terminowy spływ płatności, bo choć polska branża opakowań ma znaczącą pozycję w skali Europy oraz wiele przewag konkurencyjnych, nie tylko po stronie kosztów, ale także doświadczenia, jakości, technologii, to jednak stoi przed sporymi wyzwaniami, m.in. nowych wymogów ekologicznych związanych z recyclingiem opakowań, które potrzebują innowacyjności oraz sporych nakładów.

Sławomir Grzelczak, prezes BIG  InfoMonitor

Materiał Promocyjny